top of page
  • Skribentens bildJulianna Werner

Postpartumkosten enligt de tre faserna av läkning inom Traditionell Kinesisk Medicin

Traditionell Kinesisk Medicin (TKM) är en av mina största inspirationskällor när det kommer till traditionell postpartumvård och mat som medicin. Jag har haft den stora äran att lära mig om östasiatiska postpartumtraditioner av Naomi Jansson, doktor inom kinesisk medicin och utövare av traditionell postpartumvård. Visdomen som jag delar i den här texten tillhör östasiatiska kulturer där den är en levande tradition sedan flera tusen år tillbaka. 



De tre faserna av postpartumläkning enligt TKM

Traditionell Kinesisk Medicin anser att återhämtningen efter graviditeten och födseln sker i olika faser. För varje fas uppmuntras mamman att äta specifik mat för att stötta läkningsprocessen och återställa kroppens inre balans. Det är också viktigt att vara uppmärksam på vilken mat som bör undvikas eftersom vissa råvaror är naturligt kalla medan andra är neutrala, varma (idealt) eller till och med heta. En del maträtter är också mer utrensande än närande och bör därför inte ätas under långa perioder. 


Fas 1

Kroppen, som öppnat sig för att föda fram barnet, gör sig nu av med extra vätska, lochia och möjliga rester från mediciner som gavs under födseln. Att vila är den viktigaste medicinen under den här fasen. Maten och dryckerna som intas bör vara vattniga och lättsmälta för att inte belasta den läkande kroppen. Rätterna lagas ofta med värmande, antiinflammatoriska och kramplösande ingredienser. Inom Traditionell Kinesisk Medicin, såväl som Ayurvedisk Medicin, tror man att det finns en risk att vind (kall luft) kan fastna i kvinnans kropp när den är i ett öppet och sårbart tillstånd, så värmande ingredienser är grundläggande för att undvika hälsoproblem i framtiden. 


Fas 2

Huvudfokus under den andra fasen är att främja metabolismen, läka skador från födseln och stötta den fysiologiska processen att stänga kroppen (från engelskans 'closing'), som bland annat innefattar de inre organens justering tillbaka till sina korrekta positioner. Kroppen är designad för att stänga, men några sätt att stötta den är genom att amma, ha hud mot hud-kontakt med bebis, linda magen, ta emot mjuk massage och såklart, vila. Maträtterna som introduceras i fas två innehåller mer protein och fett. Mödrar från södra Kina äter traditionellt soppa på kollagenrika grisfötter. Ett annat alternativ är hemgjord benbuljong som är mjukgörande för tarmarna och främjar läkning av vävnadsskador. Benbuljong kan introduceras redan i fas ett, tillsammans med eller som en bas i soppor och lättare grytor. 


Fas 3

Fas tre handlar om att ge näring till kroppen. Maten som förbereds för mamman ska återställa näringsbrister och obalanser, ge näring till blodet, främja cirkulation av energi (Qi) och blod. Mammans metabolism, eller 'digestive fire', bör nu vara stark nog för att hantera mer komplex och näringstät mat. Betoningen ligger nu på rött kött, inälvsmat och animaliska fetter. 


Många källor lägger även till en fjärde fas, dedikerad till återställandet av det som gavs till bebisen vid befruktningen. Hur länge varje fas varar beror på individuella faktorer.


Även om traditionell visdom lär oss hur vi kan stötta processen, är dessa faser av återhämtning något som varje nybliven mamma oundvikligen går igenom, med eller utan yttre påverkan. Om informationen känns överväldigande, kom ihåg att vilan är den primära medicinen och det främsta målet för att uppnå en lugn och läkande start.


bottom of page