top of page
  • Skribentens bildJulianna Werner

20+ söta och matiga mellanmål för dig som är postpartum

Uppdaterat: 22 dec. 2023

Under postpartumperioden är det gynnsamt att äta lite och ofta istället för att låta det gå många timmar mellan måltiderna. I de östra delarna av Asien uppmuntras nyblivna mammor att äta 6-8 gånger om dagen de första veckorna. Även svenska Livsmedelsverkets rekommendation för nyblivna mammor är att äta regelbundet, varierat och jämt fördelat över dagen. Regelbundna måltider främjar matsmältningssystemet och håller blodsockret stabilt. För inspiration på vad man kan äta mellan huvudmålen har jag skapat en lista med söta och matiga mellanmål för dig som nyss har fött barn.

Mellanmålsidé: Blanda ner ett ägg i din risgrynsgröt för att göra den nyttigare.


Söta mellanmål efter födseln

  • Amarantgröt med värmade kryddor

  • Postpartumgröt med gojibärsylt

  • Havregrynsgröt eller havrekrossgröt

  • Nepalesisk risgrynsgröt

  • Nötter och torkad frukt (russin, gojibär, dadlar, torkade fikon)

  • Färsk, rumstempererad frukt (papaya, körsbär, röda äpplen, fikon, persikor, plommon)

  • Glutenfri banankaka med nötsmör

  • Morot- och zucchinimuffins

  • Pumpapaj

  • Vaniljpudding gjord på ägg, grädde och gelatin

  • Nyponsoppa med vispad grädde och rostad mandel

  • Bovetepannkakor med fruktkompott

Matiga mellanmål efter födseln

  • Misosoppa med wakame 

  • Stekt ägg och klibbigt ris med furikake

  • En skål kycklingbuljong med sobanudlar

  • Leverpastejsmörgås

  • Kex med tahini eller getost, färska fikon och honung

  • Majstortilla med hemlagade bönor, stekt ägg och avokado

  • Vildris med tranbär, rostade pekannötter och lönnsirap

  • Hjortköttbullar och rödbetssallad på surdegsbröd

  • Ångkokt broccoli med sesamolja

  • Svampomelett

Det kan vara utmanande att förbereda dessa mellanmål för dig själv när du har en nyfödd bebis som kräver din fulla uppmärksamhet. Ägg och gröt är två tillgängliga alternativ även om du inte har postpartumstöd i hemmet. De kan förberedas och serveras på en mängd olika sätt. Jag vill också tipsa om att ha en skål med torkad frukt och nötter på sängbordet eller soffbordet så att du har tillgång till energi och näring även om du är fast under en sovande eller ammande bebis. Glöm inte heller att fylla en termos med varmt te eller örtinfusion för värme och vätska. 


bottom of page