top of page
  • Skribentens bildJulianna Werner

20+ söta och matiga mellanmål för dig som är postpartum

Uppdaterat: 5 juni

Under postpartumperioden är det gynnsamt att äta lite och ofta istället för att låta det gå många timmar mellan måltiderna. I de östra delarna av Asien uppmuntras nyblivna mammor att äta 6-8 gånger om dagen de första veckorna. Även svenska Livsmedelsverkets rekommendation för nyblivna mammor är att äta regelbundet, varierat och jämt fördelat över dagen. Regelbundna måltider främjar matsmältningssystemet och håller blodsockret stabilt. För inspiration på vad man kan äta mellan huvudmålen har jag skapat en lista med söta och matiga mellanmål för dig som nyss har fött barn.


Mellanmålsidé: Blanda ner ett ägg i din risgrynsgröt för att göra den nyttigare.


Söta mellanmål efter födseln


  • Gröt på quinoa, hirs eller amarant med valfria kryddor

  • Fruktsoppa

  • Nötter och torkad frukt (russin, gojibär, dadlar, katrinplommon, torkade fikon)

  • Färsk, rumstempererad frukt (papaya, körsbär, röda äpplen, fikon, persikor, plommon)

  • Glutenfritt bananbröd med nötsmör

  • Morot- och zucchinimuffins (finns på min meny)

  • Dadlar fyllda med tahini eller smör

  • Vaniljpudding gjord på ägg, grädde och gelatin

  • Nyponsoppa med vispad grädde och rostad mandel

  • Bovetepannkakor med keso, bipollen och honung

  • Energibollar baserade på torkad frukt, blötlagda nötter och kokosolja

Matiga mellanmål efter födseln


  • Misosoppa med wakame 

  • En skål klibbigt ris med stekt ägg och furikake

  • En kopp benbuljong

  • Leverpastejsmörgås

  • Kex med getost, färska fikon och honung

  • Kokt ägg med gomashio (japanskt sesamsalt)

  • Förkokt vildris med tranbär, rostade pekannötter och lönnsirap

  • Viltköttbullar med rödbetssallad

  • Ångkokt broccoli med sesamolja

  • Scrambled eggs med keso (blanda i keso innan tillagning)

Det kan vara utmanande att förbereda dessa mellanmål för dig själv när du har en nyfödd bebis som kräver din fulla uppmärksamhet. Ägg och gröt är två tillgängliga alternativ även om du inte har postpartumstöd i hemmet. De kan förberedas och serveras på en mängd olika sätt. Jag vill också tipsa om att ha en skål med torkad frukt och nötter på sängbordet eller soffbordet så att du har tillgång till energi och näring även om du är fast under en sovande eller ammande bebis. Glöm inte heller att fylla en termos med varmt te eller örtinfusion för värme och vätska. 


bottom of page